گفتگوبرگزاری روز ایران در نمایشگاه سرامیتک مونیخ

رئیس خانه معدن ایران از حضور نمایندگان این تشکل در مراسم روز ایران در نمایشگاه بزرگ سرامیتک مونیخ ظرف چند روز آینده و معرفی ظرفیت‌های ایران در حوزه خاک‌های صنعتی و صنعت سرامیک در این رویداد خبر داد.
 

AWT IMAGEبرگزاری روز ایران در نمایشگاه سرامیتک مونیخ
 
به گزارش خبرنگار ماین نیوز، یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، تجهیزات، ماشین آلات و صنایع وابسته در حالی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا شده که خانه معدن نقش اصلی را در برگزاری این رویداد مهم داشته است. محمدرضا بهرامن که سال‌ها نائب رئیسی خانه معدن را بر عهده داشته و اخیرا به عنوان رئیس این تشکل انتخاب شد، در حاشیه برگزاری این نمایشگاه از آخرین برنامه‌ها و فعالیت‌های خانه معدن سخن گفت. او همچنین از پیشنهاد برخی از شرکت‌های خارجی برای همکاری با ایران در یک قالب جدید خبر داد.

خبرنگار ماین نیوز در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، تجهیزات، ماشین‌آلات و صنایع وابسته با محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

آقای بهرامن شاهد برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، تجهیزات، ماشین‌آلات و صنایع وابسته در تهران آن هم در فضای پساتحریم و توافق هسته ای هستیم. نظر شما در این باره چیست؟

نمایشگاه امسال را باید نمایشگاه بعد از تحریم‌ها بدانیم. البته هنوز هم برخی دل نگرانی‌ها برای خارجی‌ها وجود دارد اما با این وجود شاهد حضور شرکت‌ها و برندهایی در نمایشگاه بودیم که واقعا جای خوشحالی دارد. بعضا شرکت‌هایی در نمایشگاه شرکت کرده‌اند که قبلا در تحریم واقعا به ایران نمی‌آمدند. این شرکت دنبال بازارهای جدید هستند و ما هم دنبال تکنولوژی. ما لازم و ملزوم یکدیگر هستیم. این نمایشگاه به دنبال رابطه برد-برد بین شرکت‌های داخلی و خارجی است. ما از این نظر از برگزاری نمایشگاه راضی هستیم. دیروز هم علیرغم بارندگی، همه به شرایط برگزاری نمایشگاه طبق اظهارنظر خودشان نمره مثبت دادند. خانه معدن هم صرفا نقش دعوت‌کننده و اعتمادساز شرکت‌ها به حضور در این نمایشگاه را داشته است. همچنین دیروز وزیر معادن افغانستان بازدید کاملی از نمایشگاه داشتند.

نظر شما درباره حضور شرکت‌های معدنی ایران در افغانستان و سرمایه‌گذاری در این کشور که معادن بسیاری هم دارد، چیست؟

ما هم برای معادن افغانستان و هم برای معادن سایر کشورها برنامه‌هایی داریم. ما باید حتما در کشورهای دیگر جهت سرمایه‌گذاری و یا ارائه پتانسیل‌های خود جهت جذب سرمایه‌گذاری حضور داشته باشیم. چند روز دیگر نمایشگاه معتبر و بزرگ سرامیتک در مونیخ آلمان برگزار می‌شود. با تلاش خانه معدن یک روز در این نمایشگاه صرفا به ایران اختصاص یافته است. قرار است نمایندگان خانه معدن در این روز ظرفیت ایران در حوزه خاک‌های صنعتی و صنعت سرامیک را ارائه کنند. این یک موقعیت بسیار خوب برای ایران است که خانه معدن آن را بدست آورده است. البته به دلیل همزمانی این رویداد با نمایشگاه تهران بنده در نمایشگاه مونیخ حضور نخواهم داشت اما از خانه معدن در نمایشگاه سرامیتک مونیخ حضور خواهند داشت. همچنین نمایشگاه باما امسال در مونیخ برگزار می‌شود و در تلاش هستیم در این نمایشگاه معتبر نیز یک روز به ایران اختصاص یابد و شرکت‌های ایرانی نیز در این نمایشگاه حضور فعال داشته باشند. خانه معدن در ایران رویداد مهم نیز حضور فعالی خواهد داشت. بطور کلی معرفی دائمی معادن ایران و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آنها جزو استراتژی‌های اصلی خانه معدن ایران است. ما به دنبال برگزاری بازی برد-برد با شرکت‌های خارجی هستیم، نه اینکه ایران صرفا به بازار فروش شرکت‌های خارجی تبدیل شود.

شرکت‌های خارجی چطور می‌توانند در بخش معدن ایران سرمایه‌گذاری کنند؟ نقش خانه معدن در این بین چیست؟

ابتدا باید به این نکته تاکید کنم که بخش معدن نباید صرفا به بازار داخلی نگاه کند و حتما باید برای بقا رویکرد صادراتی داشته باشد. در مورد حضور شرکت‌های خارجی در ایران نیز مدل‌های مختلفی برای همکاری مشترک وجود دارد. به عنوان مثال یک شرکت خارجی پیشنهاد داده که به ما دستگاه حفاری بدهد و در عوض از ما ماده معدنی بخرد. فقط شرط این شرکت این است که خانه معدن طرف ایرانی این شرکت را مورد تائید قرار دهد. این نشان‌دهنده اعتبار بالای خانه معدن است. ما کمیته سرمایه‌گذاری در خانه معدن داریم که در این کمیته به دنبال پیاده سازی استانداردهای سرمایه‌گذاری در بخش معدن کشور هستیم. جذب سرمایه‌گذاری در بخش معدن بدون داشتن استانداردهای لازم در این حوزه عملا امکانپذیر نخواهد بود.

در این بین ممکن است سرمایه گذاران خارجی با مشکلاتی مانند بحث‌های مربوط به حق انتقاع و حقوق دولتی هم مواجه شوند.

بله. درست است، اما ما در این زمینه پیشنهاداتی را جهت اصلاح قانون ارائه کردیم. ما به دنبال شفاف‌سازی در قوانین بخش معدن باشیم. ما با دانشگاه مک‌گیل کانادا تدوین و پیاده‌سازی استانداردهای معدنی را دنبال کردیم که بعد از برگزاری جلسات با معاونت معدنی وزارت صنعت و کارشناسان مربوطه به مراحل خوبی در این زمینه رسیده‌ایم و امیدواریم به زودی در قالب لایحه به مجلس ارائه شود. بزرگترین مشکل ما در جذب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه معدن عدم شفافیت در حوزه قوانین و مقررات است. اگر امروز قوانین و مقررات را اصلاح نکنیم فرصت بزرگی را از دست خواهیم داد.
 
AWT IMAGE
ابوالقاسم شفیعی، رئیس انجمن سنگ در کنار محمدرضا بهرامن

حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه چطور بوده است؟

حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه پررنگ بوده است. از سوی دیگر رکود تاثیر منفی روی شرکت‌های داخلی گذاشته و حضور آنها در نمایشگاه به نسبت کمتر بوده است. از سوی دیگر حضور بازدیدکنندگان تخصصی هم در نمایشگاه از دیگر نکات حائز اهمیت بوده است. خارجی‌ها برای کسب بازارهای جدید و فروش محصولات خود به نمایشگاه آمده اند و ما باید تلاش کنیم بهترین‌ها را انتخاب کنیم. در مجموع 104 شرکت خارجی به صورت مستقیم از 12 کشور در نمایشگاه امسال حضور دارند. حضور این تعداد شرکت خارجی در نمایشگاه نشان می‌دهد که فضای ایران برای شرکت‌های خارجی امن شده است. شرکت‌هایی که حتی قبلا به صورت پوستر هم برای حضور در ایران مشکل داشتند، الان به راحتی در نمایشگاه حضور یافته اند.

نقش خانه معدن در زمینه تقویت حوزه اکتشاف چه بوده است؟

خانه معدن در این حوزه دو کار انجام داده است. یکی اینکه حداقل سه سال قبل پیشنهادات خود را در زمینه‌هایی مانند پهنه‌های معدنی به وزارت صنعت ارائه کرد. کار دوم کمک به شکل‌گیری کنسرسیوم‌های اکتشافی بوده است که چند مورد نیز شکل گیری صورت گرفته و در حال انجام کار هستند. باید قبول کنیم که توانمندی کشور هم‌اکنون برای انجام 700 هزار متر کار حفاری اکتشافی در سال محدود است و باید برای تقویت این حوزه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را جذب کنیم. از سوی دیگر متاسفانه هم‌اکنون میزان حضور شرکت‌های اکتشافی خارجی در ایران بسیار ضعیف است.

نظر شما درباره تعداد زیاد نمایشگاه‌های معدنی در کشور چیست؟ آیا این وضعیت به سردرگمی شرکت‌های خارجی برای حضور در ایران منجر نمی‌شود؟

من هم پراکندگی نمایشگاه‌های معدنی در کشور را قبول دارم. اما الان بهترین زمان برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، تجهیزات، ماشین‌آلات و صنایع وابسته بوده است چرا که شرکت‌های خارجی فرصت حضور در آن‌را یافته‌اند. از سوی دیگر به نظر من نمایشگاه‌های معدنی باید در یک فضای استاندارد یعنی محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شوند. خانه معدن به دنبال مسائل انتفاعی از برگزاری نمایشگاه نیست، بلکه آن‌را به برگزارکننده و مجری برگزاری نمایشگاه واگذار کرده است. من هم حق می‌دهم که ممکن است شرکت‌های خارجی به دلیل تعدد نمایشگاه‌های ایران دچار سردرگمی شوند. البته ما نمایشگاه را از سال 1382 شروع کردیم و از آن زمان تاکنون در تقویم نمایشگاهی حضور داریم. از سوی دیگر قصد داریم سال آینده کنگره معدن را همزمان با نمایشگاه برگزار کنیم و از 18 ماه قبل از برگزاری کنگره برای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم. همچنین صحبت‌هایی هم با سازمان نظام مهندسی معدن صورت گرفته است که انشالله در سال آینده نمایشگاه ماینکس را با نمایشگاه ایران کان مین به صورت همزمان و ادغام شده برگزار کنیم تا از پراکنده کاری جلوگیری کنیم. صحبت شده است با سازمان نظام مهندسی تا بتوانیم به مجموعه واحد برسیم و در سال آینده تجمیع نمایشگاهی شود.

برنامه خانه معدن برای دوره پساتحریم چیست؟

خانه معدن در دوره پساتحریم در تمامی حوزه‌ها مانند جذب سرمایه‌گذاری، روان‌سازی تامین تجهیزات و ماشین‌آلات، شفاف سازی قوانین و روان‌سازی قوانین، استانداردسازی در بخش معدن، تعامل با محیط زیست و منابع طبیعی، بازدیدهای آموزشی از خارج از کشور و ... فعال است.

در حوزه عناصر نادر خاکی چه برنامه‌هایی را دنبال می‌کنید؟

ما در این حوزه شعاری کار نمی‌کنیم و البته برنامه‌هایی هم داریم. باید در این حوزه کار علمی‌تری صورت بگیرد. دنیا به این حوزه توجه زیادی دارد و حتی در دنیا پساب‌ها در حال بررسی مجدد هستند. ما در حوزه عناصر نادر خاکی به آموزش و تکنولوژی‌های نو نیاز داریم.

نظر شما درباره فعالان اقتصادی که برگزاری نمایشگاه را کاری هزینه‌بر و بدون فایده می‌دانند چیست؟ هم‌اکنون مدیران و مالکان برخی از بزرگترین واحدهای معدنی و صنایع معدنی کشور چنین دیدگاهی را دارند.

به نظر من این دسته از مدیران دنیا را وارونه می‌بینند. نمایشگاه باما هر دو سال یکبار برگزار می‌شود و برندهای معتبر معدنی جهان با وجود شهرتی که دارند باز هم در این نمایشگاه با سرمایه‌گذاری هنگفت شرکت می‌کنند تا بتوانند مشتریان و بازارهای جدیدی بدست آورند.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد، خبرگزاری ماین نیوز