کلیه اخبار پایگاهراه‌های خروج از رکود ویژه تولیدکنندگان

برای خروج از رکود فعلی بازار باید رویه و سیاست جدیدی در حوزه صنایع داخلی دنبال شود.

در یادداشتی از روزنامه صمت؛ از این رو توجه بیشتر به تحقیقات بازار، توسعه محصول و توسعه کیفیت برای توسعه بازار بسیار بااهمیت است. تولید محصولات جدید از جمله کالاهای مدرن و باکیفیت باید در اولویت تولید قرار گیرند. همین‌طور توسعه روش‌های فروش به ویژه فروش اقساطی نیازمند تغییر نگرش است که مهم‌ترین آن افزایش قدرت خرید مشتری و اعطای تسهیلات آسان به خریداران است. بیشتر تولیدکنندگان خارجی و نشان(برند)های معتبر هر سال چند محصول جدید روانه بازار می‌کنند تا ضمن احترام به سلیقه‌های مشتریان با تغییراتی که در محصول انجام می‌دهند، سهم بازارشان را حفظ کنند، اتفاقی که به دلایل گوناگون در کشور ما کمتر رخ می‌دهد که ممکن است هزینه‌بر بودن طراحی یکی از این دلایل باشد. به هرحال این روش که مدل برخی کالاهای تولید داخل تا سال‌های سال تغییر نمی‌کند، به طور قطع در مسیر رکود در صنعت داخلی بی‌تاثیر نیست و در این زمینه باید تولیدکنندگان استراتژی توسعه محصولات‌شان را تقویت کنند. واقعیت این است که سبد فعلی محصولات داخلی ضعیف است و تنوع زیادی ندارد و همین موضوع موجب می‌شود که خریدار برای انتخاب قدرت مانور نداشته باشد. 
 بررسی‌ها نشان می‌دهد تولیدکنندگان کشور برای خروج از رکود علاوه بر اجرای دقیق تحقیقات بازاریابی چند راه پیش‌روی خود دارند. البته لازمه تحقق این هدف، شناخت علاقه‌مندی‌های مشتری، مدیریت تجربه مشتریان، درک تحولات بازار و برنامه‌ریزی صحیح برای توسعه محصولات جدید است، اما راهکارها عبارتند از: تا زمان تنظیم بازار داخلی قیمت محصولات افزایش نیابد، تولیدکنندگان ضمن تولید محصولات جدید و کیفی‌تر، با لحاظ کردن تخفیف‌هایی برخی محصولات خود را روانه بازار کنند تا مشتریان مجاب به خرید شوند، در استراتژی فروش تغییرات اصولی به وجود آورند و روش‌های سنتی را اجرا نکنند. در شرایط فعلی که بازار رونق ندارد و تقاضایی نیست، ارائه روش‌های جدید فروش از سوی تولیدکنندگان موجب بازارسازی می‌شود و بازار را از حالت رکود به سمت رونق سوق خواهد داد، چهارمین راهکار موثر، ارائه تسهیلات با اقساط بلندمدت و تحویل کالا با پیش‌پرداخت کم است.

طراحی روش‌های متنوع فروش برای مشتریان می‌تواند نمونه‌ای از این روش‌ها برای فروش محصول باشد، استمهال بدهی تولیدکنندگان به بانک‌ها در دستور کار قرار گیرد و زمانی که شرایط آنها مناسب شد، بدهی‌های خود را به سیستم بانکی پرداخت کنند، انعطاف‌پذیری قیمت‌گذاری تولیدات صنایع داخلی بسیار بااهمیت است و به این دلیل قیمت‌گذاری باید انعطاف داشته باشد و دستوری تعیین نشود، بدیهی است که برای خروج از رکود باید تقاضا را افزایش داد. این تقاضا از بازار داخلی و خارجی قابل تامین است. تولیدکنندگان باید برای صادرات محصولات‌شان به کشورهای مختلف از سوی دولت مورد حمایت قرار گیرند. برای رونق تولید داخلی، بخشی از تقاضای خرید باید از طریق سازمان‌های دولتی ایجاد شود. متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد ورود کالاهای چینی به بازار داخلی هستیم که حتی با توجه به سطح فعلی تعرفه‌ها هم می‌توانند به عنوان یک رقیب جدی برای صنایع داخلی مطرح باشند. 
برای تحریک تقاضای خرید از سوی مصرف‌کنندگان نیز چند اهرم وجود دارد. تزریق نقدینگی به صنایع داخلی و انجام مصوبه شورای پول و اعتبار از سوی بانک‌ها مبنی بر ارائه تسهیلات برای خرید محصولات داخلی یکی از این اهرم‌هاست. در حال حاضر تولیدکنندگان بزرگ کشور به بازارهای سنتی خود صادرات دارند در حالی که باید توسعه بازارهای صادراتی را در اولویت قرار دهند. 
یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهایی که موجب توسعه صنعتی کشورها و بقا و دوام حضور بنگاه‌های اقتصادی شده و رقابت‌پذیری را در بازار جهانی تضمین می‌کند، کیفیت کالاهای تولیدی است. مهم‌ترین دلیلی که باعث حضور نیافتن بسیاری از شرکت‌های صنعتی و کشورها به بازار جهانی شده و رقابت آنها در این بازارها میسر نشده، فقدان ویژگی‌های کیفی در محصولات تولیدی‌شان بوده است. تولید ما باید بر اساس استانداردهای خارجی باشد تا بتواند در بازارهای بین‌المللی حضور پیدا کند. برای این کار باید ابتدا کیفیت محصولات داخلی بهتر شود و قیمت آن کاهش یابد. همین‌طور موانع موجود در مسیر تولید باید برداشته شود تا درنهایت کالای ایرانی با داشتن شرایطی رقابت‌پذیر بتواند علاوه بر فروش موفق در داخل کشور در بازارهای خارجی حضور یابد. در واقع صنایع داخلی برای دستیابی به فناوری‌های روز همواره به‌دنبال جذب نیروهای متخصص هستند تا بتوانند در بازار رقابتی سهم بالایی را کسب کنند. 

شهرام شیرکوند - اقتصاددان و مشاور صنعت