کلیه اخبار پایگاهصنعت را با پایان‌نامه‌های دانشجویی صنعتی کنیم

سالانه تعداد بی‌شماری پایان‌نامه دانشجویی بدون اینکه مشکلی از صنایع کشور را حل کنند، مهر تایید دریافت می‌کنند. از طرفی صنایع تا جایی در مشکلات غرق شده‌اند که توانایی راه‌اندازی واحدهای تحقیق و توسعه را ندارند

اما وجود واحدهای تحقیق و توسعه یکی از راه‌های نجات صنایع شناخته شده و راه‌اندازی این واحدها کمک و یاری دانشگاه‌ها را می‌طلبد که تدوین پایان‌نامه با رویکرد صنعتی‌سازی در این بخش دنبال شود. براساس آمار موجود رشد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در چند سال گذشته ۷۷درصد بوده است. کشورمان در بخش پژوهش سیر صعودی خوبی را سپری کرده و تعداد مقالات علمی منتشر شده در مجلات علمی(ISI) از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰م حدود ۸ برابر شده است. از این‌رو رشد متوسط سالانه مقالات علمی کشور بسیار مطلوب و تراز اول بوده است. ایران توانسته در حوزه مقالات علمی به جایگاه برتر در منطقه آسیای جنوب غربی دست یابد و رقبای خود را عقب براند اما یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف کنونی نبود ارتباط منسجم و منطقی میان صنعت با دانشگاه است. این درحالی است که نظام آموزش عالی باید بتواند نیروهای در آموزش خود را به گونه‌ای تربیت کند که متناسب با نیازهای کشور و بازار کار باشند و بخش اقتصادی کشور نیز در تعامل با نظام آموزش‌عالی و مراکز تحقیقاتی نیازمندی‌های خود را آنچنان مطرح کنند که نیروهای مستعد برای ارتقای بهره‌وری، توسعه و پیشرفت خود را از آموزش عالی تحویل گیرند. تعامل متقابل میان نیازمندی‌های صنعت با آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی از ضروریات است. علاوه بر این ساماندهی نظام عرضه و تقاضای علمی، تحقیقاتی و پژوهشی نیز از اولویت‌های محوری به شمار می‌آید.


احساس مسئولیت به پیرامون
مسعود تجریشی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با صمت به نقش پایان‌نامه‌های دانشجویی برای شکل‌گیری ارتباط صنعت و دانشگاه اشاره کرد و گفت: در صورتی که ارتباط صنعت و دانشگاه با برنامه‌ریزی و مطابق قانون ایجاد شود پایان‌نامه‌های دانشجویی در جهت رفع نیازهای صنعت شکل خواهد گرفت. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به قوانین و مقررات کشورهای غربی برای پایان‌نامه‌های کاربردی اظهار کرد: کشورهای غربی برای بررسی پایان‌نامه‌های دانشجویی ۳ موضوع مهم را مد نظر قرار می‌دهند. تجریشی، احساس مسئولیت دانشجویان غربی را نسبت به محیط پیرامون یکی از الزامات تایید پایان‌نامه‌های دانشجویی دانست و گفت: قوانین و مقررات کشورهای غربی برای پایان‌نامه‌های دانشجویی به گونه‌ای است که باید سوابق تحصیلی دانشجویان احساس مسئولیت آن را نسبت به محیط پیرامون تایید کند. به‌عنوان مثال دانشجویی که در سمینار رفع مشکلات صنعت شرکت کرده و توانسته مشکلی از صنعت را رفع کند از حق امتیاز برای تایید پایان‌نامه برخوردار خواهد شد. چراکه نسبت به محیط پیرامون خود احساس مسئولیت داشته است. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، از دیگر قوانین کشورهای غربی برای تایید پایان‌نامه‌های دانشجویی را توجه و اهمیت دانشجویان برای صنایع دانست و تصریح کرد: احساس مسئولیت دانشجویان و مبلغی که صنایع برای فعالیت دانشجو در آن صنعت می‌پردازند در تایید پایان‌نامه‌های دانشجویی تاثیر دارد. تجریشی با بیان شروط تایید پایان‌نامه‌های دانشجویی در کشورهای غربی افزود: یکی از شروطی که برای تایید پایان‌نامه‌ها در کشورهای غربی حائز اهمیت است نتایج فعالیت‌های دانشجویان برای رفع مشکلات صنایع است که در قالب مقاله ارائه می‌شود. در واقع ارتباط صنعت و دانشگاه ملاک ارزیابی قرار خواهد گرفت. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه در کشورمان هیچ‌گونه اتصال درستی بین دانشگاه و صنعت وجود ندارد، گفت: با وجود اینکه ارتباطی بین صنعت و دانشگاه برقرار نیست و هرکدام مسیر جداگانه‌ای را انتخاب خواهند کرد اما زمانی که نیروی انسانی به شکلی که باید برای رفع مشکل صنایع تربیت شوند بنابراین پایان‌نامه‌های دانشگاه‌ها باید مشکلی از جامعه را رفع کنند و در کتابخانه‌های دانشگاه خاک نخورند. تجریشی یکی از راه‌های موفقیت ارتباط صنعت و دانشگاه را هدایت پایان‌نامه‌ها در جهت رفع مشکلات صنایع دانست و افزود: عناوین پایان‌نامه‌ها باید دغدغه جامعه را رفع کند؛ این دغدغه می‌تواند برای گسترده‌تر کردن مرزهای دانش نیز باشد اما چیزی که مهم است خروجی دانشگاه‌هاست که بتواند مورد استفاده قرار گیرد. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از فعالیت‌های دانشجویان در چارچوب سیستماتیک تعریف نشده بنابراین دانشجویان احساس مسئولیتی در برابر فعالیتی که انجام می‌دهند، نخواهند داشت. این در حالی است که بسیاری از کشورها با ارزیابی پایان‌نامه‌های دانشجویی به موفقیت‌های خوبی دست یافته‌اند و همواره با استفاده از پایان‌نامه‌های دانشجویی مشکلات جامعه خود را رفع خواهند کرد. تجریشی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته مسائل و مشکلات صنایع را در بودجه سالانه به خوبی مشخص خواهند کرد، گفت: علاوه بر این منابع مالی کشور از جانب صنایع طرح و به دانشگاه‌ها بر اساس توان و نیروی انسانی ابلاغ خواهد شد. این در حالی است که صنایع کشورمان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و از طرفی دانشگاه‌ها توانمندی‌های بسیاری دارند اما به دلیل نبود سیستم مشخص هرکدام راه جداگانه‌ای را در پیش خواهند گرفت که نتایج مطلوبی را در بر نخواهد داشت. او لازمه ارتباط صنعت و دانشگاه را رسیدن به گفتمان مشترک دانست و افزود: برای رسیدن به گفتمان مشترک بین دانشگاه و صنعت باید آیین‌نامه‌هایی در قالب قوانین مشخص برای صنایع و دانشگاه‌ها در نظر گرفت و از سویی با فرهنگ‌سازی احساس نیاز دانشگاه به صنعت بیشتر شود تا با مسئولیت بیشتری فعالیت‌ها پیگیری شود.


ارتباط کم استادان با صنعت
محمدحسین بصیری، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با صمت مشکل کاربردی نبودن پایان‌نامه‌های دانشگاهی را ارتباط نداشتن استادان دانشگاه با صنعت دانست و گفت: زمانی که استادان دانشگاه ارتباط مطلوبی با صنایع نداشته باشند به مشکلات صنایع نیز اشراف نخواهند داشت. بنابراین زمانی که استادان دانشگاه توانایی آنالیز کردن مشکلات صنایع برای تبدیل به پروژه‌های کاربردی در قالب پایان‌نامه را نداشته باشند پایان‌نامه دانشجویی قابلیت رفع مشکلات صنایع را برای بررسی، ارزیابی و احیا نخواهند داشت. این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه متاسفانه برخی استادان که با صنعت ارتباط دارند به اجبار محکوم به سپری کردن اوقات خود در دانشگاه‌ها هستند، افزود: تا زمانی که با استادان دانشگاه مانند یک کارمند برخورد می‌شود و زمانی را به منظور ورود و بازدید از واحدهای صنعتی برای آنها در نظر نگرفته‌اند ارتباط درستی بین دانشگاه و صنعت برقرار نخواهد شد. او تصریح کرد: در صورتی که استادان دانشگاه مشکلات صنایع را از نزدیک لمس کنند پایان‌نامه‌های دانشگاه را نیز مطابق با مشکلات پیش خواهند برد و از طرفی دانشجویان شانس بیشتری برای آشنایی با صنعت خواهند داشت و احتمال جذب دانشجویان در صنایع نیز بالا خواهد رفت. بصیری با وجودی که برخی شعارها را برای ارتباط صنعت و دانشگاه مناسب نمی‌داند، گفت: متاسفانه برخی ارتباط صنعت و دانشگاه را در حد شعار می‌دانند چراکه مشکلات زیادی برای حضور استادان در صنایع وجود دارد. عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، وجود الزام از طرف صنعت برای استفاده از توانمندی‌های دانشگاه را مناسب دانست و تصریح کرد: برای ارتباط صنعت و دانشگاه باید یکسری قوانین هوشمندانه طراحی و به تمامی صنایع و دانشگاه‌ها ابلاغ کرد تا این ارتباط آنگونه که باید شکل گیرد.