کلیه اخبار پایگاهآهنگ مصرف آلومینیوم در فناوری‌های نوین سرعت می‌گیرد

بسیاری از فعالان حوزه آلومینیوم آینده روشنی برای این صنعت تصور می‌کنند زیرا اعتقاد دارند درحال حاضر به خاطر مزیت‌هایی که این فلز دارد بسیاری از صنایع و تولیدکنندگان به آن نیاز دارند و در آینده‌ای نه چندان دور بسیاری از خودروسازی‌ها نیز به سمت استفاده از آلومینیوم گرایش پیدا خواهند کرد.

به گزارش سایت خبری اتحادیه انجمن های مهندسی و علم مواد به نقل از روزنامه صمت، آنچه در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است توجه به این موضوع است که باید تولیدکنندگان آلومینیوم بتوانند با افزایش تولید، جایگاه خود را در بازارهای بین‌المللی ارتقا دهند. با وجود اینکه ایران در خاورمیانه از نخستین تولیدکنندگان شمش آلومینیوم است اما در حال حاضر از کشورهای حوزه خلیج‌فارس هم تولید کمتری دارد. شاید با در نظر گرفتن راهکارهای اساسی برای افزایش میزان تولید، تثبیت جایگاه این فلز در بازارهای بین‌المللی و روش‌های مناسب فروش محصول بتوانیم به جایگاهی مناسب و شایسته مزیت‌های تولید آلومینیوم در ایران برسیم.


استفاده خودرو سازان از آلومینیوم
در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید به تولید ۱/۵میلیون تن شمش آلومینیوم برسیم این در حالی است که تولید شمش آلومینیوم ایران به سختی به حدود ۳۵۰ هزار تن می‌رسد. محمد آشفته‌آج‌بیشه، مشاور آلومینیوم ایمیدرو در این‌باره به صمت می‌گوید: درحال حاضر صنعت آلومینیوم جایگاه ویژه‌ای در دنیا پیدا کرده چراکه بسیاری از صنایع و تولیدکنندگان از این فلز در محصولات خود استفاده می‌کنند بنابراین باید تلاش کنیم جایگاه آلومینیوم ایران را دردنیا تثبیت کنیم. وی بیان می‌کند: آنچه در سال‌های اخیر بسیار شاهد بوده‌ایم این است که آلومینیوم درصنایع خودروسازی مصرف روز افزونی پیدا کرده و این مسئله باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاری و تولید آلومینیوم درکشور از بازار خوبی برخوردار شود. آنچه باعث رشد این صنعت می‌شود این است که صنایع آلومینیوم باید به سمت آلیاژسازی و تنوع محصولی حرکت کنند البته ایرالکو در زمینه آلیاژسازی فعالیت‌هایی دارد اما باید آلومینیوم «المهدی» و «هرمزآل» هم وارد این حوزه شوند. وی می‌افزاید: فروش شمش آلومینیوم، خام‌فروشی در صنعت آلومینیوم به‌شمار می‌آید و باید با هدف تامین مواد اولیه قطعات خودرو و صنایع پایین‌دستی آلومینیوم، آلیاژهای گوناگونی تولید شود. اگر صنعت آلومینیوم رشد پیدا کند تولیدکنندگان بالادستی با ثبات بیشتری می‌توانند به فعالیت خود ادامه داده و خود را با این آهنگ رشد وفق دهند.


آینده‌ای روشن برای آلومینیوم
مهدی مستقیمی، مدیرعامل آلومینیوم جنوب هم در گفت‌وگو با صمت بیان می‌کند: در سال‌های اخیر آلومینیوم درحاشیه امنی قرار داشته زیرا آلومینیوم یک فلز بین‌المللی در بازارهای جهانی است و درحال حاضر به خاطر اینکه مصارف آن در فناوری‌های نوین افزایش‌یافته به نسبت تقاضا هم برای این محصول در جهان زیاد شده و می‌شود. وی می‌افزاید: آنچه درباره این صنعت می‌توان پیش‌بینی کرد این است که وضعیت تقاضای آلومینیوم در بلندمدت مثبت ارزیابی می‌شود. به طور تقریبی بررسی‌های که انجام شده نشان‌داده آلومینیوم به نسبت سایر فلزات در وضعیت مناسب‌تری قراردارد. 
وی تصریح می‌کند: در بسیاری ازکشورها متولی صنعت آلومینیوم وزارت انرژی و دولت است چراکه این فلز جزو صنایع مادر است البته بخش‌های خصوصی نیز درصنعت آلومینیوم سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده‌اند زیرا حوزه آلومینیوم حوزه پیچیده و گسترده‌ای بوده، به همین دلیل نیازمند حمایت وسیع دولت یا حضور پررنگ دولت است. مدیرعامل آلومینیوم جنوب می‌گوید: صنعت آلومینیوم می‌تواند به‌طور مشارکتی با حضور دولت و بخش خصوصی شکل بگیرد اما اگر قرار است از سوی بخش خصوصی اداره شود باید حمایت دولت را به صورت ویژه‌ای به همراه داشته باشد به‌ویژه از لحاظ تعرفه‌ها و تامین انرژی به قیمت مناسب برای نیروگاه‌ها، این حمایت باید همیشه ادامه داشته باشد. مستقیمی اظهار می‌کند: باید تلاش شود صنعت آلومینیوم در اقتصاد و بازارهای بین‌المللی جایگاه خود را پیدا کند. البته این واقعیت را باید در نظر گرفت که اگر این محصولات در داخل کشور تولید نشود باید از منطقه و از خارج از ایران تامین شود که این مسئله موجب خروج ارز می‌شود. 
به گفته وی، ایران جزو نخستین کشورهای منطقه بوده که قبل از انقلاب در حوزه آلومینیوم سرمایه‌گذاری کرده اما در حال حاضر رتبه آخر این صنعت را از نظر تولید دارد در حالی که در تولید گاز نخستین ظرفیت گازی جهان و از لحاظ بهره‌وری دومین کشور جهان به‌شمار می‌آید. وی تاکید می‌کند: امارات برای نیروگاه‌های اختصاصی، گاز را از زیر دریا با لوله از قطر وارد می‌کند و با آن برق تولید کرده و به نیروگاه‌ها می‌فرستد. اما با وجود اینکه پروژه آلومینیوم جنوب در ۳ کیلومتری مخازن گازی جهان قرار دارد برای احداث این کارخانه ۳۰۰هزار تنی بعد از ۱۱ سال گشایش اعتبار انجام شد. 
مستقیمی تصریح می‌کند: این در حالی است که کشوری مانند عمان تا ۸ سال پیش کارخانه آلومینیوم نداشت ولی در حال حاضر ۷۰۰ هزار تن آلومینیوم تولید می‌کند و می‌خواهد ظرفیت خود را به یک‌میلیون و ۴۰۰هزار تن برساند. وی می‌گوید: این کشورها به‌طور قطع با انجام مطالعات بازار را ارزیابی کرده و از مشاوره‌های خارجی کمک گرفته به همین دلیل از آینده بازارهای جهانی اطلاع دارند و می‌دانند در جهان چه اتفاقاتی خواهد افتاد. مدیرعامل آلومینیوم جنوب اظهار می‌کند: هم‌اکنون در بسیاری از محصولات، آلومینیوم می‌تواند جای مس و فولاد را بگیرد. بسیاری از کابل‌هایی که برای انتقال انرژی از مس استفاده می‌کردند به سمت استفاده از آلومینیوم سوق پیدا کرده‌اند زیرا قیمت آلومینیوم و وزن آن کمتر از مس است و جریان رسانه‌ای آن فوق‌العاده بالا بوده، بنابراین از مزیت‌های بالایی برخوردار است.


استفاده از مبادلات تهاتری در صنعت آلومینیوم
داریوش پاک‌بین، کارشناس آلومینیوم به صمت می‌گوید: چندی پیش برای آلومینیوم‌سازی‌ها طرحی ارائه شد مبنی بر اینکه کارخانه‌های آلومینیومی که از ارزش‌افزوده کمی برخوردار بوده و در حال زیان‌دهی هستند مبادلات تهاتری را در دستور کار قرار داده و دولت این مبادله‌ها را تضمین کند. وی عنوان می‌کند: با توجه به اینکه درحال حاضر وضعیت آلومینیوم در کشور مناسب نیست و کارخانه‌ها توان فعالیت ندارند باید هلدینگی در این زمینه تشکیل شود تا تولیدکنندگان بتوانند به صورت تهاتری با تایید و تضمین دولت این کار را انجام دهند چرا که بسیاری از شرکت‌ها بدهی بانکی دارند، به همین دلیل اگر جنس و مواد اولیه هم به کارخانه داده شود یا به دنبال پرداخت بدهی‌های خود هستند یا اینکه طلبکارها اجناس را مصادره می‌کنند. وی اظهار می‌کند: اگر دولت تضمین کند و قرارداد سه‌جانبه با شرکت‌ها ببندد تا شرکت‌ها شمش خود را تحویل داده و ورق یا بیلت بگیرند و آن را در بازارهای جهانی به فروش برسانند، اوضاع به‌طور قطع بهبود خواهد یافت چراکه ارزش‌افزوده ورق و فیبر بالاتر از مواد خام است بنابراین ما می‌توانیم محصولات را به کشورهای همجوار و کشورهای اروپایی صادر کرده و در نتیجه ارزش‌افزوده بیشتری را نصیب کشور کنیم. وی درباره استفاده خودروسازها ازآلومینیوم عنوان می‌کند: متاسفانه حرف آلومینیوم‌سازها درحد شعار است درحالی که در جهان و به‌ویژه در ایتالیا و فرانسه خودروهایی وجود دارند که به‌طور کل از آلومینیوم ساخته شده‌اند. در کنار آنها ماشین‌هایی نیز ساخته می‌شوند که بخش زیادی از بدنه و سیستم آنها از آلومینیوم تشکیل شده‌است. پاک‌بین اظهار می‌کند: جهان در حال پیشرفت به سمت ماشین‌های آلومینیومی است چراکه آلومینیوم از مزایایی فراوانی مانند سبکی و قابل بازیافت بودن برخوردار است اما بعید می‌دانم در ایران به این زودی‌ها خودروسازی‌ها به سمت استفاده از آلومینیوم پیش بروند بلکه بهتر است در ابتدا به استانداردسازی محصولات بپردازند و به مرور زمان از آلومینیوم در صنعت خودروسازی استفاده کنند. وی تاکید می‌کند: فعلا در همین میزان استفاده از آلومینیوم کافی است، زیرا تنها راه برون‌رفت شرکت‌های بزرگ و کوچک آلومینیوم‌سازی از رکود این است که دولت پا پیش بگذارد و محصولات را در معاملات تهاتری تضمین کند تا کارخانه‌ها هلدینگ تشکیل دهند.